Skotsl

A második teremtés

2021. augusztus 01. 07:22 - NesamaRuth

Ádám, Éva, Lilith és a Nő

Akkor bocsátott az Örökkévaló Isten mély álmot az emberre, hogy elaludt; ekkor kivett  egyet annak bordáiból és húst zárt helyébe. És alakította az Örökkévaló Isten a  bordát; melyet kivett az emberből, asszonnyá és elvitte azt az emberhez.”[1]

 A midrás szerint, amikor Isten először megteremtette a nőt, egy váladékkal és vérrel borított nőt teremtett, és amikor Ádám meglátta, eltaszította magától, mert undorodott tőle. Isten ezután másodszor is megteremtette Évát, ami Ádámot arra késztette, hogy felkiáltson: "Ez immár csontomból való csont és húsomból való hús; azért neveztessék némbernek, mert az emberből vétetett az."[2]

Tovább
komment

Az első teremtés

2021. július 28. 10:25 - NesamaRuth

Ádám, Éva, Lilith és a Nő

20b3692be43616598a7302b157bea882_1.jpg

És mondta Isten: Alkossunk embert képmásunkra, hasonlatosságunk szerint, hogy uralkodjék a tenger halán, az ég madarán és a barmon, meg az egész földön és minden csúszómászón, mely mozog a földön. És teremtette Isten az embert az ő képmására, Isten képmására teremtette őt; férfinak és nőnek teremtette őket.” [1]

 

             Némelyek szerint az első teremtés leírásából, mely szerint "férfinak és nőnek teremtette őket", az következik, hogy az embert androgünnek teremtették. Ilyenről említést tesz Platón is a Lakomában.[2] Hasonló felfogás szerint az embert kétarcúnak teremtette Isten, ahogyan azt olvashatjuk: " Hátul és elől körülzártál engem és reám tetted kezedet."[3]

Tovább
komment

Ádám, Éva, Lilith és a Nő

2021. július 26. 14:33 - NesamaRuth

 -Ki ez?

-Találd ki. Jobban nézz oda! Lilith!

-Ki?

 -Ádám első asszonya! Ajánlom, óvakodj pompás hajától, mellyel, mint páratlannal kérkedik;
  ha egy legényre rátekeredik, onnét az egyhamar már el se lábol.[1]

 

Azt hinnénk, hogy a judaizmusban, ellentétben az ősi többistenhívő vallással, kevés a misztikus elem, hogy nincs tele hiedelmekkel, démonokkal, köszönhetően annak, hogy a Tóra a kezdetektől tiltja a varázslást. Hiszen a betegségeket, katasztrófákat nem démonok, hanem az Örökkévaló tudja okozni, ahogyan Ő az is, aki ezektől meg tudja védeni az embert. Azonban mégis találhatunk démonokat még a Tánáhban is, és a rabbinikus irodalomban is szerepelnek jócskán.  Nem is említve a Zohárt és annak egyes hatásait, a haszidizmus kezdeti korszakában történteket, a csodatévő rabbikat, sőt a dibukot.

 

A démonok sivatagokban vagy romokban élnek,[2] betegséget okoznak az embereknek,[3]megzavarják az emberek elméjét,[4] és megtévesztik őket[5]- de ezeket a gonosz szellemeket az Örökkévaló küldi.

 

            És találkoznak pusztai állatok vad ebekkel, szőrösbak társára kiált; bizony ott megpihen Lilit,

            és talál magának nyugvó helyet.[6]

 

Az egyetlen démon, akivel foglalkozni szeretnék most, az Lilith. Lilith, aki több ezer éve van jelen a mitológiában, a népi hiedelemben, írók, festők, költők képzeletében. A sumér Gilgalmes eposzban találkozunk vele először, hasonló körülmények között, mint Jesájá prófétánál, a pusztában laknak a mitikus lények, oroszlánok, szörnyek és Lilith. Eleinte szárnyas démonként ábrázolják, aki terhes nőket és csecsemőket támad meg. Alakja elterjedt a világ több tájára, emiatt nevének is több variációja van, de igazából tevékenysége mindenhol azonos.

 

Kicsoda Lilith, mi lehet az összefüggés közte és a háláhá nőkre vonatkozó törvényei között, és milyen hatással volt Lilith legendája a judaizmusra? Hogy mindezeket megtudjuk, először vissza kell mennünk egészen a Teremtésig.

 

A következő bejegyzésben tehát Lilith, Éva és Ádám lesz a téma, a mindent meghatározó kezdet. 

 

 



[1] Goethe, J. W. FAUST.

[2] 3Móz 16:10; Jes 13:21.

[3] Zsolt 91:5–6.

[4] I. Sám 16:15-23.

[5] I. Kir 22:22–23.

[6] Jes 34:14.

 

komment
süti beállítások módosítása