-Ki ez?
-Találd ki. Jobban nézz oda! Lilith!
-Ki?
-Ádám első asszonya! Ajánlom, óvakodj pompás hajától, mellyel, mint páratlannal kérkedik;
ha egy legényre rátekeredik, onnét az egyhamar már el se lábol.[1]
Azt hinnénk, hogy a judaizmusban, ellentétben az ősi többistenhívő vallással, kevés a misztikus elem, hogy nincs tele hiedelmekkel, démonokkal, köszönhetően annak, hogy a Tóra a kezdetektől tiltja a varázslást. Hiszen a betegségeket, katasztrófákat nem démonok, hanem az Örökkévaló tudja okozni, ahogyan Ő az is, aki ezektől meg tudja védeni az embert. Azonban mégis találhatunk démonokat még a Tánáhban is, és a rabbinikus irodalomban is szerepelnek jócskán. Nem is említve a Zohárt és annak egyes hatásait, a haszidizmus kezdeti korszakában történteket, a csodatévő rabbikat, sőt a dibukot.
A démonok sivatagokban vagy romokban élnek,[2] betegséget okoznak az embereknek,[3]megzavarják az emberek elméjét,[4] és megtévesztik őket[5]- de ezeket a gonosz szellemeket az Örökkévaló küldi.
És találkoznak pusztai állatok vad ebekkel, szőrösbak társára kiált; bizony ott megpihen Lilit,
és talál magának nyugvó helyet.[6]
Az egyetlen démon, akivel foglalkozni szeretnék most, az Lilith. Lilith, aki több ezer éve van jelen a mitológiában, a népi hiedelemben, írók, festők, költők képzeletében. A sumér Gilgalmes eposzban találkozunk vele először, hasonló körülmények között, mint Jesájá prófétánál, a pusztában laknak a mitikus lények, oroszlánok, szörnyek és Lilith. Eleinte szárnyas démonként ábrázolják, aki terhes nőket és csecsemőket támad meg. Alakja elterjedt a világ több tájára, emiatt nevének is több variációja van, de igazából tevékenysége mindenhol azonos.
Kicsoda Lilith, mi lehet az összefüggés közte és a háláhá nőkre vonatkozó törvényei között, és milyen hatással volt Lilith legendája a judaizmusra? Hogy mindezeket megtudjuk, először vissza kell mennünk egészen a Teremtésig.
A következő bejegyzésben tehát Lilith, Éva és Ádám lesz a téma, a mindent meghatározó kezdet.